Teoretycznie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo skręcać motocyklem. W praktyce jednak wie to jedna osoba na 10. Większość z nas popełnia te same błędy. Dlaczego? Przez lata brakowało skutecznych rozwiązań, które pomogłyby opanować technikę prawidłowego skręcania. W tym wpisie pokażemy Ci instrukcję jak skręcać motocyklem szybko, pewnie i bezpiecznie.
Mówiąc krótko skręt to znoszenie braku równowagi. Jak wiesz, motocykl stworzony jest do jazdy na wprost. Prawa fizyki cały czas próbują przewrócić jednoślad na jedną ze stron. Jednak ruch obrotowy kół oraz siła rozpędu skutecznie temu zapobiega. Jeżeli chcesz skręcić, musisz wybić motocykl z równowagi.
W trakcie zakrętu na motocykl działa kilka sił:
1. Faza Czerwona — wejście w zakręt. Dostosuj prędkość do jego kąta. Jeżeli Twój motocykl posiada szerokie opony, skup się teraz 2x mocniej! Duża powierzchnia przylegania przedniej opony do asfaltu uniemożliwia jej być w osi motocykla. Wskutek czego w trakcie zakrętu poczujesz, że motocykl będzie wracać do pozycji wyprostowanej. Musisz mocniej zadziałać kierownicą, jeżeli chcesz utrzymać kąt łuku.
PAMIĘTAJ!
Nie wolno Ci stracić kontroli nad silnikiem! Może wydarzyć się to na skutek wyskoczenia biegu lub przypadkowego wciśnięcia sprzęgła.
2. Faza Żółta — pochylenie w okolicy szczytu zakrętu. Siły obwodowe działające na Twoje przednie koło są minimalne (na tylne — zależą od prędkości). Działanie sił bocznych umożliwia Ci wejście w bardzo duże złożenie.
3. Faza Zielona — wyjście z zakrętu. Skróć do granic możliwości moment, kiedy motocykl jedzie wyłącznie siłą rozpędu. Zmniejszysz tym prawdopodobieństwo odjazdu przodu. po szczycie zakrętu musisz łagodnie odkręcić gaz, podniesiesz tym motocykl z pochylenia i poszerzysz tor jazdy.
PAMIĘTAJ!
Podczas prowadzenia motocykla w złożeniu gaz jest Twoim największym sprzymierzeńcem.
Jak już wiesz, żeby skręcić, musisz wytrącić motocykl z równowagi. Prawdopodobnie robisz to, balansując ciałem i do pewnego momentu jest to ok — im Twój motocykl jest lżejszy, a prędkość, z jaką podróżujesz mniejsza, tym łatwiej pokonać zakręt.
Problem robi się kiedy lubisz jeździć szybko, lub kiedy Twój jednoślad jest cięższy od Ciebie. Balans ciałem okazuje się mało skuteczne.
Na pomoc przybywa technika przeciwskrętu, która opiera się na chwilowym i nieznacznym wychyleniu kierownicy w przeciwnym kierunku do planowanego skrętu. Dzięki temu dochodzi do przechylenia motocykla w kierunku zamierzonego skrętu. Brzmi niedorzecznie? A jednak!
Zakręty są nieodłącznym elementem jazdy motocyklem. Jesteś dorosłym i świadomym kierowcą. Jeżeli chcesz dosiadać cięższe jednoślady i podróżować z wyższymi prędkościami, umiejętne wykorzystywanie przeciwskrętu jest dla Ciebie totalną koniecznością! Dojeżdżając do winkla, musisz być w pełni świadomy jak pokonać zakręt.